Om mani padme hum
2010.04.30. 15:30
A hat szótagból álló Om mani padme hum mantra (imádság; szanszkrit nyelven, azaz dévanágarí írással ॐ मणि पद्मे हूँ) a tibeti buddhizmus legismertebb bodhiszattvájához, Csenreszighez (szanszkritül Avalokitesvara; a szeretet és együttérzés bodhiszattvája) kapcsolható: a mantrát Avalokitesvara négykarú (Sadaksari) alakjához kötik.
A „Mani” a tibetiek leggyakrabban használt imádsága, bárki recitálhatja, nem szükséges hozzá a mester előzetes beavatása.
A tibeti buddhisták szerint ha az Om mani padme hum mantrát (imádságot) hangosan vagy magukban ismétlik, azzal felhívják magukra a szeretet és határtalan együttérzés megtestesítőjének tekintett Csenreszig (Avalokitesvara) hatalmas és jóindulatú figyelmét, és megkapják áldását. Ha elolvassuk mantrát, a hatás megegyezik az előzőekkel. A szöveget gyakran kőbe vésik, és jól látható helyre teszik.
A mantra írott formájának az imamalmokon (Mani-kerék) való forgatása is ugyanazt az eredményt hozza. Azokon a vidékeken, ahol a tibeti buddhizmus elterjedt, nagyszámú kis és nagy kerék található, belül az ima szövegével. (Az imamalom használata mindennapos tibeti vallásgyakorlat.)
A buddhisták szerint a dalai láma Avalokitesvara reinkarnációja, a mantrát a tibeti és a mahájána buddhizmus követői egyaránt recitálják.
A Buddha összes tanítását magába foglaló Om mani padme hum szövegű mantrának több jelentése ismeretes.
Elterjedt fordítása, illetve értelmezése az egész szövegnek az „Éljen a lótuszban lévő drágakő” vagy „Nézd csak a drágakövet a lótuszban!” kifejezés.
Őszentsége, a Dalai Láma szerint:
„Nagyon jó, ha gyakran ismételjük az Om Mani Padme Hung mantrát, de miközben ezt tesszük, figyelnünk kell a jelentésére is. Arra a hat szótagra, amely nagyszerű és egyben hatalmas is. Az első az Om szótag, amely az imádkozó tisztátalan testét, beszédét és gondolkodását szimbolizálja, de egyben Buddha tiszta testét, beszédét és gondolkodását is. Az igaz utat a következő négy szótag mutatja meg. A Mani ékszert jelent és a módszert szimbolizálja: a megvilágosodás, a könyörület és a szeretet ősi szándékát. A Padme jelentése lótusz, és a bölcsességet szimbolizálja. Az egyszerűséget a rendszeresség és a bölcsesség osztatlan egységével lehet elérni. Az osztatlanságot az utolsó, Hung szótag szimbolizálja. Tehát az Om Mani Padme Hung hat szótaga azt jelenti, hogy az osztatlan rendszeresség és bölcsesség útjának gyakorlásával saját tisztátalan testünket, beszédünket és gondolkodásunkat Buddha tiszta testévé, beszédévé és gondolkodásává változtathatjuk át.”
Az alábbi táblázatban közölt értelmezés révén arra derülhet fény, hogyan tisztul meg az ima által a létezés szenvedésének hat területe:
Szótag |
Mitől szabadít meg? |
Szamszára-szint |
Om |
elégedettség / büszkeség |
istenek |
Ma |
féltékenység / szórakozás keresése |
félistenek / féltékeny istenek |
Ni |
szenvedély / vágy |
emberek |
Pe |
butaság / előítélet |
állatok |
Me |
szegénység / birtokolni akarás |
megváltásra váró kóbor szellemek / éhes szellemek |
Hung |
agresszió / gyűlölet |
pokol |
A hat szótag segít a szenvedésben való létezés hat színterének a megtisztításában.
- az Om megtisztít a boldogsághoz és a büszkeséghez való neurotikus ragaszkodástól, amely az istenek világában létezőket sújtja;
- a Ma szótag áldása a nagylelkűség gyakorlásában segít elérni a tökéletességet, a tiszta etika gyakrolásának megvalósítását segíti elő;
- a Ni a türelem (a várakozás) és a türelem (mások elviselése) gyakrolását mozdítja elő;
- a Päd a negyedik szótag a kitartásban segít tökéletesedni;
- a Me a koncentrálásban segít;
- az utolsó hatodik szótag, a Hum a bölcsesség gyakorlásában segít.
E hat erény (tökéletesség) útja az, amelyet a három idő (jelen, múlt, jövő) minden buddhája bejár.
Más forrásból(röviden):
Az "Om mani padme hum" egy imádság, mely ismétlése megszabadít a létezés szenvedésétől: a birtoklástól, a féltékenységtől, a butaságtól, a szenvedélytől, az agressziótól és a gyűlölettől. A buddhisták úgy tartják ennek az imának a nézése, ismétlése magunkban vagy hangosan a Teremtő szeretetét és jóindulatát váltja ki. Az egyik fordítása szerint jelentése "Üdvözlet a lótusz kincsének", mely szerint magunkba kell néznünk, Buddha békéjének megleléséhez.
Forrás: Wikipédia és Mandra
|