IV. rész
2010.05.01. 22:51
Április 19.
Ma a Swayambunath stupa lesz a nap fő programja. Világhírű buddhista zarándokhely. Amikor ie. 250-ban Asóka császár felkereste ezt a helyet már egy templomot talált a domb tetején. Azóta alaposan bővült az itt található épületek száma. Templomok, kolostor, áldozóhelyek. Könyvből már ismerjük, érdeklődéssel várjuk a személyes találkozást.
Átkelünk a Vishnumati hídján és némi fölösleges kitérő után megleljük a helyes utat. Éppen tanúi leszünk egy temetési szertartásnak. A fehér gyolcsba tekert testet egyenlőre nem égetik el - ahogy ez itt szokás - hanem a gyászoló tömeg átvonul egy kis fahídon és eltűnik a Sobhabhagwati templomlabirintusban. Miközben őket figyeljük egy-egy pillantást vetünk a vízre. Néhány felpuffadt bivaly tetem és élénk csatornaszag bizonyítja, hogy az ÁNTSZ nálunk nem nyilvánítaná strandolásra alkalmasnak. Ennek ellenére néhány gyerek vidáman fürdőzik benne. Félórás séta után egyre többen leszünk, majd feltűnik egy hatalmas fa és a nevezetes lépcsősor.
Kis csortenek és nagy Buddha szobrok között indulunk neki az emelkedőnek. A föl és le vezető lépcsőn az emberfolyam nem ér véget. A hívők és a kíváncsi turisták biztosítják az utánpótlást. Menetközben kőfaragókkal, kígyóbűvölőkkel és hivatásos koldusokkal is találkozunk. Ez utóbbiak vidáman csevegnek egymással és a környék árusaival, ám amikor "ügyfél" érkezik szívszaggató jajgatásban törnek ki, s évtizedeket öregednek. Ha az ember rááldoz húsz percet megfigyelésükre, rájön, hogy ez is egy szakma és koránt sem biztos, hogy a leginkább rászorulók ülnek itt.
A lépcső tetején egy aranyozott villám-köteg fogad bennünket és előttünk a stupa. Körös-körül hindu és buddhista zarándokok. Hosszú sorok várnak arra, hogy áldozatot mutathassanak be. Pörögnek az imamalmok, égnek az áldozati tüzek, több mázsa áldozati rizs röpköd a levegőben (a termékenység szimbóluma), füst és tömjén illat. Sajnos töredékét sem tudjuk annak ami ahhoz kellene, hogy értsük is mi történik körülöttünk. De ottlétünk még így is nagy élmény. Érdekes a vallás és az üzlet látható keveredése. A hívők áhítata és a takarító személyzet szenvtelen sepregetése közötti ellentét. A turisták érdeklődő ámélkodása és a vallásos embereknek a hely iránti tisztelete. Minden szempontból értékes találkozás volt ez Katmandu egyik legnevezetesebb helyével. Lefelé lépdelve összeismerkedünk a komplexum másik nevének képviselőivel is - tudniillik Majom-templomként is szerepel az útleírásokban - de most csak kis számban mutatkoznak.
Elindulunk megkeresni a Természettudományi Múzeumot. Csak félig járunk sikerrel. Megtaláljuk, de éppen építkeznek benne. Így aztán visszafordulunk a belváros felé. Ám előtte bepillantunk egy külváros életébe. Kopottabb és szegényesebb mint a szállodánk körüli nyüzsgés. Nincsenek éttermek, fényes üzletek, látszik, hogy itt nem nagyon jár idegen. A boltokban a helyi igényeknek megfelelő választék és a házak díszítése is szegényes. Az elődök sem lehettek gazdagabbak.
Lassan beérünk a Durbar Square szélére. Jegyet váltunk a régi királyi palotába és ismerkedni kezdünk a nagy tiszteletnek örvendő királyi családdal. A kiállítás nem túl érdekfeszítő de a fenségekről valóban elég sokat megtudunk. Számunkra nyilván kevésbé érdekfeszítő amikor az ország első embere tigrist lő, verset ír, bélyeget gyűjt vagy cukorgyárat avat, de talán a nepáliak ezt értékelik. Még az itt látható töménységben is.
A tematikai és szakmai problémák ellenére is nyilvánvaló az a tény, amit a kiállítás is sugallni szeretne, hogy a nagy műveltségű és igen sokoldalú királyok tudásukat és lehetőségeiket a nép szolgálatába állították. Ez a kép az újkori Nepál utolsó évtizedeiben feltétlenül igaz. Még akkor is ha a kiállítás unalmas. A tárlókon kívül az épületet is megszemlélhetjük menetközben. A lecsupaszított falak nyilván nem tükrözik azt a pompát ami az épület sajátja volt valaha, de még ezzel együtt is szerényebb lehetett mint akár a magyar megfelelője.
Főleg az épület belsejében látszik, hogy egy szegény országban a király is szerényebben élt. Ami itt is figyelemreméltóan szép az az igényes famunkák tömege.
|